WWII French Press 3/31/10 6:13 AM

Return to history/scholarship index. v _i"’ Petit _t'arlslen ‘

‘What if we just started over?
The French Press during World War I1

By Ross Collins

Sometimes those of us exasperated by media sensationalism and bias may like to
muse: what would it be like if we could just shut down every publication in the
country and start over from scratch? Of course, that’s impossible. Yet it actually
happened once, and not that long ago. It may be one of journalism history’s most
amazing events, yet perhaps not well known among a young generation of American
historians. On September 30, 1944, the government of France simply eliminated
every periodical published across the entire country. Every office, of every daily, of
every weekly, of every printed product, c’est fini—some 2,500 titles in all.

To feel the magnitude of such a decree, one might speculate on how a large country such as, say, the
United States might react if every title, including the New York Times, Parade magazine, the Laramie
Boomerang, even Linn’s Stamp News, simply ceased to exist.

The French decree made shortly after the country’s liberation was designed to create what French press
historians call the “table raze.” All periodicals which began publishing after the defeat of 1940 were
finished. All periodicals which continued to publish in the occupied half of the country were also eliminated.
All periodicals which continued to publish after Vichy France, roughly the southern half of the country, was
occupied in November 1942 were also done for. Press property was seized by the state.

This meant most every periodical in print, although some non- political periodicals and a few important
newspapers which had fled Paris for Vichy France in 1940 were eventually allowed to reappear. Many of
these had voluntarily “scuttled themselves,” to use the French term, after German occupying censors
demanded they disavow the allied invasion of North Africa.

Most obvious of an old title allowed to reappear was Le Figaro, today one of Paris’ largest dailies. Most
obvious of an old title not allowed to reappear was Le Temps, a venerable Paris daily still used today by
students as a French equivalent in authority of the Times of London or the New York Times.

That Le Temps was “collaborationist” and therefore eliminated is not the whole story. In fact, Charles De
Gaulle’s government of former resistance leaders set the deadline for elimination of Vichy newspapers at
15 days after November 11, 1942. This meant Le Temps fell under the guillotine by a scant three days,
having appeared until November 29. No coincidence: the government targeted this daily for its ties toa
powerful steel trust. The “table raze” was designed to eliminate not only collaborators, but the pre-war
power of big money to influence journalism. To replace Le Temps a new, government-sponsored but
journalist-controlled daily appeared, Le Monde. Authorization to publish was given first to clandestine
newspapers which hazarded illegal publication during the occupation, second to newspapers which had
“scuttled” themselves during the occupation, and third to new titles launched by former resistance
fighters.

This idealistic plan to purify the press from taint of capital, and to distribute titles to a marketplace of ideas
both left and right, failed. By the end of the decade many titles had disappeared, and the power of money
and competition had edged back onto the familiar road of private industry.

(Excerpt from a book review of The Authorized Press in Vichy and German-Occupied France, 1940-
1944. A Bibliography. Donna Evleth, compiler. Westport, Connecticut, and London: Greenwood Press,
1999, in American Journalism 18 [2001].)

Copyright 2004 by Ross F. Collins <www.ndsu.edu/communication/collins>

http:/fwww .ndsu.edu/pubw eb/~rcollins/scholarship/frenchpress.htm Page 1 of 1



